Γιατί Mirrorless; (από τον Αντρέα Καμουτσή)

September 12, 2018

Μια σειρά από άρθρα, με θέμα την φωτογραφία από το studio Μελενίκου (μαθήματα φωτογραφίας & μαθήματα θεάτρου), ξεκινάνε από αυτό το μήνα, πρώτο μας άρθρο από τον φίλο/φωτογράφο  Αντρέα Καμουτσή, το παρων άρθρο δημοσιεύτηκε και στο pttl.gr.

 

Γιατί Mirrorless; Έχουν γραφτεί πολλά, και άλλα τόσα θαρρώ έρχονται με την τεράστια έκρηξη της τεχνολογικής ανάπτυξης που υπάρχει και ιδίως στο χώρο των φωτογραφικών μηχανών, με όλο και περισσότερες εταιρείες να ανακοινώνουν την πρόθεση τους να στραφούν και στην κατηγορία των mirrorless μηχανών έστω και αργότερα πολύ από κάποιες άλλες. Μπορεί η προσωπική μου μετάβαση σ’ αυτή να έγινε ολοκληρωτικά πριν από 2 χρόνια περίπου, και ομολογώ ότι είναι κάτι που με βοήθησε σημαντικά, αλλά συναντώ συχνά φίλους, ή άγνωστους φωτογράφους που με ρωτούν ακόμη και τώρα, το πως και το γιατί πήρα αυτή την απόφαση.

Έτσι γεννήθηκε η ιδέα για το παρόν άρθρο, που θα ήθελα να το κρατήσω σε μικρό σχετικά αλλά περιεκτικό κείμενο, χωρίς να κουράσω τον αναγνώστη-φωτογράφο.

Πριν ξεκινήσω να απαριθμώ τα πλεονεκτήματα έναντι των μειονεκτημάτων, κυρίως στο τεχνικό κομμάτι που θα έχετε δει ή ακούσει ή διαβάσει όπως είναι φυσικό και αλλού, θα ήθελα να εκφράσω την προσωπική μου εμπειρία όσον αφορά τα οφέλη που αποκόμισα πηγαίνοντας σε mirrorless κάμερες και συγκεκριμένα Fujifilm, στο καθαρά φωτογραφικό κομμάτι.

Η σύγχρονη ζωή και οι γρήγοροι ρυθμοί γιγαντώνουν τις ανάγκες μας, κάτι που μας εμποδίζει να βλέπουμε το πρακτικό και ωφέλιμο κομμάτι στην ζωή μας. Στο ρητό της εξαιρετικής φωτογράφου Dorothea Lange: A camera is a tool for learning how to see without a camera (η κάμερα είναι ένα εργαλείο για να μάθεις πως να βλέπεις χωρίς κάμερα) αντιλαμβανόμαστε ότι η κάμερα είναι το μέσον, και όχι κάτι περισσότερο απ’ αυτό, καθώς η πραγματική φωτογραφία βγαίνει από μέσα μας.

 

Προσωπικά θα ήθελα να επισημάνω, ότι το πόσο μια κάμερα μας ταιριάζει και μας βοηθά σ’ αυτό που κάνουμε, είναι πιο σημαντικό από άλλες παραμέτρους, όπως τα πολλά megapixels, ή το μέγεθος του αισθητήρα. Να προσθέσω ότι στην περυσινή ατομική μου έκθεση με τίτλο “αθέατες μορφές” στο πολιτιστικό κέντρο Κύπρου στην Αθήνα, οι εκτυπώσεις ήταν αποκλειστικά από αρχεία Jpeg με τα μεγέθη να ποικίλουν από 20Χ30cm ως και 100Χ70cm προσφέροντας εξαιρετικά αποτελέσματα, και όλα αυτά χρησιμοποιώντας μια κάμερα με αισθητήρα μεγέθους APS-C.

Η επαφή μου με τις Fujifilm mirrorless μηχανές μου έδωσε μια διαφορετική οπτική, μια νέα ευκολία που δεν διέθετα πριν, τόσο στο χειρισμό της φωτογραφικής μηχανής, όσο και στην προσέγγιση του θέματος.

Πέρα από το μικρό της μέγεθος, την εξαιρετική εργονομία με τα dials που υπάρχουν στο πάνω μέρος της μηχανής και τα επαναπρογραμματιζόμενα κουμπιά στο σώμα, μου επέτρεψε να παραμετροποιήσω την μηχανή μου σε τέτοιο βαθμό, που σε σύντομο χρονικό διάστημα την ένιωθα σαν μια προέκταση του χεριού μου.

Πλησίαζα αστραπιαία όσο κοντά ήθελα στο θέμα μου.

Περνούσα απαρατήρητος.

Σε όλα τα ανωτέρω, εάν συνυπολογίσουμε τον όμορφο ρετρό σχεδιασμό των Fujifilm μηχανών, η κάμερα έγινε αναπόφευκτα, αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μου, αφού νιώθω την ανάγκη να την έχω πάντα μαζί μου!

 

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην χάνω, καμία ευκαιρία από αυτές που μου παρουσιάζονται απρόσμενα στην καθημερινότητά μου, εμπλουτίζοντας πολύμορφα το portfolio μου.

Η κορυφαία ποιότητα των φακών, σε συνδυασμό με το μικρό τους μέγεθος, την εξαιρετική κατασκευή από μέταλλο στις περισσότερες περιπτώσεις, και την σπουδαία οπτική τους απόδοση από τον πιο φθηνό έως τον πιο εξιδεικευμένο, μου πρόσφερε τη σιγουριά που ήθελα ως φωτογράφος , ώστε να επενδύσω σ’ αυτό το σύστημα, γεγονός που γρήγορα με δικαίωσε στην επιλογή μου, με την ποιότητα και εξέλιξη των εικόνων μου.

 

Όσον αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, θα ξεχώριζα τα παρακάτω:

1) το ηλεκτρονικό σκόπευτρο με την 100% κάλυψη, αλλά και την εξαιρετική φωτεινότητα και ακρίβεια. Σου δίνει την ευκαιρία σε δύσκολες φωτιστικές συνθήκες ,όπως για παράδειγμα το βράδυ , ή σε συνθήκες με πολύ έντονο ήλιο να μπορείς να βλέπεις τις φωτογραφίες σου, την έκθεση σου, και να παραμετροποιείς την μηχανή σου σε σημείο που, «αυτό που βλέπεις να είναι αυτό που παίρνεις» γεγονός που σε βοηθά να φτάνεις γρηγορότερα στο επιθυμητό καρέ. Κάτι που δεν επιτυγχάνεται με το λεγόμενο οπτικό σκόπευτρο και τις dslr μηχανές.

2) Η σπαστή οθόνη και ή γρήγορη απόκρισή της με έχει βοηθήσει να δουλεύω πολλές φορές με αυτήν. Κάτι που δεν γίνεται σ´ αυτό το βαθμό με τις dslr μηχανές, λόγω του καθρέπτη.

3) Το αθόρυβο ηλεκτρονικό κλείστρο και η λειτουργία της μηχανής γενικότερα , εκτός από το ότι δίνει ταχύτητες της τάξης έως και 32.000/sec , είναι ένα σημαντικό στοιχείο στο να περνάς απαρατήρητος. Κάτι που δεν είναι εφικτό στις αντίστοιχες dslr μηχανές που φτάνουν ως 1/8000.

4) Η ταχύτητα αυτόματης εστίασης, με τους νέους βελτιωμένους αισθητήρες που προσφέρουν και “phase & constrast detection”, όπως και αλγόριθμους που βελτιώνει διαρκώς η εταιρεία μέσω των “firmware updates ” τις κάνει αν όχι καλύτερες , τουλάχιστον ισοδύναμες στον τομέα που υπερτερούσαν ως τώρα οι dslr, προσφέροντας όμως ακόμα περισσότερα καρέ ανά δευτερόλεπτο.

5) Τα πολύ χρήσιμα film simulations“, οι παραμετροποιήσεις σε τονικότητες κλπ, μέσα από την μηχανή , και κυρίως η ποιότητα εικόνας στα Sooc jpeg, με έχει βοηθήσει πολύ. Σε αρκετές περιπτώσεις πραγματοποιώντας εξαρχής τις σωστές ρυθμίσεις, γλυτώνω κατ’ αρχάς σε χρόνο στην επεξεργασία, αλλά και τα περιττά GB που θα είχα στο σκληρό μου δίσκο αν αποθήκευα και αρχεία τύπου raw.

5) Ποιότητα video, Με την ανώτερη αυτόματη εστίαση στα περισσότερα μοντέλα, οι mirrorless παρέχουν τα καλύτερα αποτελέσματα για τους περισσότερους κινηματογραφιστές πλέον.

6) Εάν προσθέσουμε και το μικρό μέγεθος της κάμερας και το χαμηλό βάρος, καθώς δεν είναι λίγοι οι φίλοι φωτογράφοι που μου αναφέρουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν σε χέρια, αυχένα κλπ, από το αβάσταχτο βάρος των dslr μηχανών και φακών , εύλογα αντιλαμβάνεται κανείς , ότι οι mirrorless φωτογραφικές μηχανές είναι η φυσική τεχνολογική εξέλιξη της φωτογραφικής μηχανής. Θεωρώ καθώς ότι είναι θέμα χρόνου να αντικαταστήσουν πλήρως τις dslr στα ράφια των φωτογραφικών καταστημάτων.

 

Συνοψίζοντας όλα τα ανωτέρω, οι mirrorless της Fujifilm μου έδωσαν αυτό που χρειαζόμουν ώστε να έχω το ενδιαφέρον μου στραμμένο στην πράξη, δηλαδή στο να βρίσκομαι έξω και να φωτογραφίζω/δημιουργώ από το να είμαι σ’ ένα συνεχή ψάξιμο για την καλύτερη κάμερα/φακό, όπως δυστυχώς κάνουν πολλοί φωτογράφοι σήμερα χάνοντας το πραγματικό νόημα του μέσου.

Ως εκ τούτου, σε όλους αυτούς που με ρωτούν “γιατί mirrorless camera“, προσωπικά απαντώ με μια νέα ερώτηση, “εσύ γιατί αργείς να κάνεις την μετάβαση σου πράξη;”.

 

Λίγα λόγια για τον φωτογράφο:

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα, που τώρα επίσης χρησιμοποιεί ως επαγγελματική φωτογραφική του βάση, παρόλο που ταξιδεύει εκτενώς σε διάφορες φωτογραφικές αποστολές σε όλη την χώρα και στο εξωτερικό.

Είναι επίσημος φωτογράφος της Fujifilm (Χ-Photographer) και οι φωτογραφίες του έχουν δημοσιευτεί σε πολυάριθμες ιστοσελίδες και περιοδικά στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Ο κύριος στόχος του είναι να καταγράψει ισχυρά οπτικά στοιχεία, όπως το μυστήριο τα συναισθήματα, την αρμονία και την απλότητα.

Αυτή η μοναδική τέχνη υφίσταται ως καλλιτεχνική έκφραση του εαυτού του και συνάμα λειτουργεί ως ένα μεγάλο πεδίο συνεχούς αυτοανακαλύψεως, σαν μια πορεία για την προσωπική και δημιουργική εκπλήρωση μέσα από το συνεχώς μεταβαλλόμενο όραμα αυτού του κόσμου.

 

Web: www.andreaskamoutsis.gr

FB: https://www.facebook.com/AndreasKamoutsis.photographer

Insta: https://www.instagram.com/andreas_kamoutsis/

 

 

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,